چگونه تجهیزات ایمنی فردی مناسب برای خود انتخاب کنیم؟
نوشته شده توسط : سئو سایت وردپرس

کاربرد تجهیزات ایمنی

با توجه به این مسئله که در هر محیط کارگاهی چه خطراتی کارگران را تهدید می کند، راهکارهای مهندسی برای کنترل حوادث و آسیب ها و رعایت اصول ایمنی در کارگاه متفاوت خواهد بود. حذف کامل و یا به حداقل رساندن خطرات احتمالی با کنترل عامل آسیب رسان از منشاء ممکن خواهد بود. این روش با اعمال محدودیت ها و حائل های محافظ بین کارگر و عامل ایجاد حادثه ممکن خواهد بود.

یکی از مهمترین خطراتی که در محیط کارگاهی وجود دارد، خطر برق گرفتگی است. با روش های ارت نمودن دستگاه ها و هادی ها، استفاده از فرش و یا سکوی عایق و تفنگ پرتاب سیم ارت، خطرات برق گرفتگی تا حد ممکن کاهش می یابد. البته در این میان پوشیدن کفش کار عایق برق، لباس، دستکش و کلاه کار مناسب می‌تواند خطرات برق گرفتکی را تا حد زیادی کاهش دهد.

کارگاه ها و کارخانه های پیشرفته تر به منظور حفاظت بیشتر، از تجهیزات کنترل ایمنی خودکار استفاده می کنند. با نصب این قطع اضطراری، در صورت نزدیک شدن کاربر به برخی ماشین آلات خطرناک همچون دستگاه های پرس، برق دستگاه به صورت خودکار قطع شده و دستگاه از کار می افتد. یکی از راه های موثر در ایجاد محیطی امن، استفاده از Material Safety Data Sheet (MSDS) است. با نصب این ابزار کارکنان از مشخصات کلی اجزاء و مواد موجود در محیط مطلع می شوند. لیست مواد شیمیایی سمی، مواد اشتعال زا، و نحوه کار با هریک از تجهیزات و مواد از جمله داده های موجود در این شناسه است. حفاظت بیشتر از کارگران در مواجهه با خطرات احتمالی در محیط کارگاهی با استفاده از تجهیزات ایمنی فردی ممکن خواهد شد. اما همواره باید توجه داشت که تجهیزات ایمنی فردی به تنهایی موثر نخواهد بود و باید همراه با رعایت حفاظت محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

انتخاب تجهیزات ایمنی فردی

با توجه به این امر که محیط های کارگاهی مختلف، از ابزار و تجهیزات مختلفی برخوردارند، نوع و درجه خطراتی که در هر محیطی ممکن است رخ دهد، متفاوت خواهد بود. از این رو جهت انتخاب لوازم ایمنی کار، باید دو مسئله را مد نظر قرار داد. درجه خطر و تناسب لوازم ایمنی با شرایط خطر.

این موارد اصولی هستند که توجه به آنها تعیین کننده میزان ایجاد حفاظت فردی خواهد بود. درجه خطر به معنای در نظر گرفتن تمام شرایط کار و میزان آسیبی است که در محیط متوجه فرد خواهد بود. علاوه بر این انتخاب وسایل حفاظت فردی باید با همراهی کارگران انجام شود تا از فیت بودن کامل این تجهیزات با بدن کارگران اطمینان حاصل کنید. تجهیزاتی همچون لباس کار ، کفش ایمنی، کلاه ایمنی و ماسک تنفسی اگر کاملا بر اجزای مختلف بدن مطابق نباشد، کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین برای انتخاب هریک از این تجهیزات ایمنی فردی باید ارگونومی وسیله درنظر گرفته شود.

استاندارد کفش ایمنی

در محیط هایی که احتمال برخورد اشیاء تیز، پاشش مواد مذاب و مواد شیمیایی، سقوط اشیاء و خطرات برق گرفتگی در ناحیه پا و زانوها وجود دارد، استفاده از تجهیزات ایمنی محافظ پا و ساق ها الزامی است. شرایط و الزامات تعیین شده در WAC 296-800-16060 و استاندارد ANSI Z41 مشخصات و ویژگی های مورد تایید کفش ایمنی در محیط های مختلف را تعیین می کند. از انواع محافظ های پا که دارای تاییدیه های بین المللی هستند، می توان به پوتین های ساق کوتاه و بلند، چکمه های زانویی و محافظ هایی که تا ناحیه سینه را پوشش می دهند،(Waders) اشاره کرد. در مجموع برای خریداری کفش ایمنی باید توجه داشته باشید که این تجهیزات انعطاف پذیری کافی را داشته باشند. همچنین مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و مایعات داشته باشند. کفی کفش ایمنی باید نرم و استاندارد بوده تا کاربر در حین راه رفتن احساس راحتی کند. کفش ایمنی باید دارای کفی عایق باشند تا مانع از شوک و تخلیه الکتریکی شوند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: